تفصیل | شهادت 

16th December, 2017


نوی سرمقالی

لیکنی

د‌حزب‌اسلامی امیر‌ ورور حکمتیار

ویډیو

رادیو

ترانی



تفصیل

پیش در آمد بر عید مبارک قربان

2017-08-13

عبادت‌ فقط‌ در نماز و زکات‌ و روزه‌ و حج‌ منحصر نمی­شود، اگر به‌ قرآن‌ مراجعه‌ کنیم‌، می‌فهمیم‌ که‌ قربانی‌ و نذر و طواف‌ و اعتکاف‌ نیز در ردیف‌ نماز و سجده‌ و رکوع‌ قرار گرفته‌اند:

[ قُلْ إِنَّ صَلَاتِی‌ وَ نُسُکِی‌ وَ مَحْیَایَ وَ مَمَاتِی‌ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ لَا شَرِیکَ لَهُ وَ بِذَ’لِکَ أُمِرْتُ ]… [ فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ [ … [ وَ مَا أَنْفَقْتُمْ مِنْ نَفَقَةٍ أَوْ نَذَرْتُمْ مِنْ نَذْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ یَعْلَمُهُ وَ مَا لِلظَّالِمِینَ مِنْ أَنْصَارٍ ] … [ إِنِّی‌ نَذَرْتُ لِلرَّحْمَـ’نِ صَوْمًا ] … [ وَلْیَطَّوَّفُوا بِالْبَیْتِ الْعَتِیقِ ] … [ وَ عَهِدْنَا إِلَی‌’ إِبْرَاهِیمَ وَ إِسْمَاعِیلَ أَنْ طَهِّرَا بَیْتِیَ لِلطَّائِفِینَ وَ الْعَاکِفِینَ وَ الرُّکَّعِ السُّجُودِ ] … [ لَا تُشْرِکْ بِی‌ شَیْئًا وَ طَهِّرْ بَیْتِیَ لِلطَّائِفِینَ وَ الْقَائِمِینَ وَ الرُّکَّعِ السُّجُودِ ] .[ بگو: همانا نمازم‌، عبادات‌ و طاعات‌ و مناسکم‌، (و بالاخره‌) زندگی‌ و مرگم‌ برای‌ خداست‌ و بس‌ که‌ پروردگار جهانیان‌ است‌. هیچ‌ شریکی‌ ندارد و به‌ همین‌ امر، دستور داده‌ شده‌ام‌ ]… [ پس‌ تنها برای‌ پروردگارت‌ نماز بخوان‌ و قربانی‌ کن‌ ] … [ هر چیزی‌ را انفاق‌ می‌کنید، یا هر نذری‌ را که‌ می‌دهید، بیگمان‌ خداوند به‌ آن‌ آگاه‌ است‌ (و می‌داند که‌ برای‌ کیست‌ و برای‌ چیست‌؟!) و ظالمان‌ را هیچ‌ یار و یاوری‌ نیست‌ ] … [ همانا من‌ برای‌ خدای‌ مهربان‌ نذر کرده‌ام‌ که‌ روزه‌ بگیرم‌ ] … [ و باید که‌ تنها خانة‌ خدا (خانة‌ قدیمی‌ و گرامی‌) را طواف‌ کنند ] … [ و به‌ ابراهیم‌ و اسماعیل‌ سفارش‌ کردیم‌ (و بر عهدة‌ ایشان‌ گذاشتیم‌) که‌ خانه‌ام‌ را (از هر گونه‌ شرک‌ و پلیدی‌ و آلودگی‌) برای‌ (عبادت‌کنندگان‌ و از جمله‌) طواف‌کنندگان‌ و اعتکاف‌کنندگان‌ و رکوع‌ و سجود بندگان‌ (نمازگزاران‌) پاک‌ و پاکیزه‌ کنید ] … [ و برایم‌ هیچ‌ چیزی‌ را شریک‌ مگردان‌ و خانه‌ام‌ را برای‌ طواف‌کنندگان‌ و به‌پادارندگان‌ نماز و رکوع‌کنندگان‌ و سجودبرندگان‌ پاک‌ گردان‌ ] …

دانشمندان جهان اسلام با استفاده از آیات و روایات،فلسفه‌های برای قربانی در حج بیان کرده‌اند که در ذیل برخی از آنها بیان می گردد:
۱ـ. قربانی نماد مبارزه با تعلّقات نفسانی: قربانی کردن حاجیان در روز عید قربان، نمادی از قربانی کردن هواهای نفسانی و ذبح نفس اماره است. همان‌طوری که دستور خداوند به حضرت ابراهیم در مورد ذبح حضرت اسماعیل برای این منظور بوده است تا آن‌حضرت در پرتو این عمل با سرسخت‌ترین و ریشه دارترین عامل تعلّق نفس که حُبّ و دوستی فرزند است مبارزه کند و با اطاعت از خدا تعلّق نفسانی را ریشه کن سازد
۲ـ کسب تقوا و تقرّب به خداوند: قرآن مجید در این زمینه می‌فرماید: «نه گوشت‌ها و نه خون‌هاى آنها، هرگز به خدا نمی‌رسد. آن‌چه به او می‌رسد، تقوا و پرهیزگارى شماست…»

۳ـ کمک به مستمندان و اطعام آنان:  طبق آیات قرآن کریم یکی از اهداف قربانى کردن این است که گوشت آن به مصرف‌هاى لازم برسد هم قربانى کننده از آن استفاده کند و هم قسمتى را به فقیران نیازمند برساند.

قربانی از نظر بسیاری از علما ومجتهدین جهان تسنن سنت موکده است. از جمله مالک و شافعی واحمد بن حنبل رحمهم الله.و از نطر ابو حنیفه وبعضی دیگر علیهم الرحمه واجب است بر هر کسی که بضاعت آنرا داشته باشد باید قربانی کند. دلیل هر دو حدیث است ویا وانحر در سوره کوثر که امر است اما نظر کسانی که سنت موکده است این است: اولا خداوند فرموده در سوره حج برای شما نه بر شما. (قراردادیم.)آیه ۳۶ حج.والبدن جعلناها لکم. ویا حدیث: ثَلاَثٌ هُنَّ عَلَیَّ فَرَائِضُ وَلَکُمْ تَطَوُّعٌ: النَّحْرُ وَالْوِتْرُ وَرَکْعَتَا الضُّحَى.

× قربانی در چهار نوع حیوان جایز است :

۱ـ گوسفند یکساله یا در نظر بعضی شش ماهه اما چاق وچله. که بعضیها در بعضی مناطق درشت وپر گوشت وبزرگ اند.

۲ـ در بز و انواع آن که حتما دوسال تمام کرده باشد.

۳ـ در گاو حتما دوسال تمام شده باشد.

۴ـ در شتر حتما پنج سال تمام شده باشد.

نر وماده اینها فرقی ندارد ولی نر بهتر است.

* گوسفند و بز فقط برای یکنفر  که اوهم می تواند بگوید این قربانی برای خودم وخانواده ام نیز شریک احسانم باشند.

* گاو وشتر هرکدام ۷ نفر . که مرده وزنده را می تواند شامل شود. هر چند اکثر علما براین باورند کسی که وصیت نکرده باشد نمی توانیم برایش قربانی محض انجام دهیم ولی می توانیم شریک احسانش کنیم بنا بر سنت سیدنا محمد که هر گز برای حمزه وخدیجه و ابراهیم پسرش که محبوبترین کسانش بودند به طورخصوصی قربانی برایشان انجام نداد ولی فرمود خانواده ام شریک آن باشند. البته اولاد صالح هر آنچه برای والدین از عمل صالح انجام بدهند بالاتفاق صحیح است.

* ذبح بعد از انجام نماز عید توسط حجاج است. هر گاه حجاج نماز عید فطرشان خواندند در تمام عالم اسلامی مسلمانان با تاسی از ابراهیم وحجاج (که این برکت زحمات حجاج است به ما هم می رسد.) می توانند قربانی کنند. 

* گوشت قربانی را میتوان به سه قسمت تقسیم کرد:   یک سومش را خود وخانواده بخورند یا ذخیره کنند. وقسمت دیگری را به فقرا وسائلین بدهند. وقسمت سوم را به هرکسی میتوان داد مسلمان  یا کافر برای دلگرمیش ( تالیف قلوب)  ویا افراد  دور ونزدیک  سببی نسبی فقیر و  غنی. فرقی نمی کند.  این عید است وهمه باید از آن بهرهمند گردند. نا گفته نماند اگر کسی  قبلا برخود نذر کرده که قربانی کند خود وکسانی که تحت تکفل اویند نمی توانند از آن هیچ گونه استفاده ای بکنند.

* ذبح قربانی حتما باید بعد از نماز عید(حجاج )  باشد وقبل از آن اضحیه یا قربانی محسوب نمی گردد.

* اگر خود نتوانست یا نخواست قربانی خود را ذبح کند و بخواهد به کسی دیگر واگذارکند باید به آن شخص وکالت بدهد ( ای فلانی تو وکیل من باش این قرانی را از نیابت من یا فلانی ذبح کن واو هم باید بپذیرد.) وتلفنی هم درست است. وحاجی می تواند بجای اینکه در حج قربانی کند به اقربای خود وکالت بدهد که در آنجا برایش قربانی کنند. وذبح حیوان  به هنگام بازگشت پیش پای حجاج وغیر….حرام است. وذبح تنها برای خداجایز است.

* گفتن بسم الله والله اکبر وروبه قبله بودن وتیز بودن چاقو وباز گذاشتن یک عضو از دست و پای ذبیحه سنت است واگر کسی بتواند خود قربانی خود را ذبح کند بهتر وثواب آن بیشتر است. وخواندن این دعا هم سنت است. ( اللهم هذا منک والیک فتقبل منی) وآنها اگر عمدا یا سهوا انجام نشدند هیچگاه قربانی را باطل نمی کنند. ولی از اجر وثواب آن می کاهند وشدیدا مکروه اند وخلاف سنت رسول الله (ص). وباید نماز خوان مومنی آنرا ذبح کند چون برای عبادت است.و برای هر ذبحی که میخواهیم باید این نکته را جدی بگیریم. واجرت قصاب نباید با گوشت و کله پاچه وپوست آن ذبیحه ادا شود. باید بابت آن یا گوشت دیگری یا پول پرداخت شود.

* گوشت قربانی را میتوان بنا بر صرف زکات که به دور ور و نزدیک می رسد میتوان به هر جایی فرستاد ولی بیشتر برای اهل محل خوب است واول فقری  ومساکین وبعدا مناطق دیگر.

* ادای نماز عید در مصلی سنت وبهتر واولاتر است تا در مسجد. چون بیشتر عظمت مسلمانان واخوت وهماهنگی آنان در صف واحد را به نمایش میگذارد. وهنگام رفتن  سنت است با پای پیاده بروید واز راه دیگری برگردید. واز ادکلن و لباس شیک وتمیز  استفاده کنید وقبل از نماز عید قربان هیچ نخورید تا بر می گردید. بر خلاف عید فطر.

* در پایان نماز های  پنج گانه و در محله وکوچه و هر جا توانستید وخصوصا در خانه ومیان خانواده خود  تا حدودی که مزاحمت ایجاد نکنید.این سنت را زنده کنید  وبگویید: الله اکبر الله اکبر الله اکبر . لا اله الا الله والله اکبر الله اکبر ولله الحمد  ا ز صبح روز عرفه تا عصر سومین روز ایام التشریق.



د لیکوال لیکني
پخواني لیکني

واپس










اخبار

شعر و ادب

شهیدانو کاروان

16th December, 2017