تفصیل | شهادت 

24th June, 2017


نوی سرمقالی

لیکنی

د‌حزب‌اسلامی امیر‌ ورور حکمتیار

ویډیو

رادیو

ترانی

تفصیل

سوانح مختصر استاد شهيد طالوت موحد

2017-05-22

به مناسب، بیست و نهمین سال ,شهادت استاد طالوت موحد .:

پیدایش و دوره‌ی تعلیمی: 

پدربزرگوار موحد شهید، نورمحمد خان فرزند محمد ابراهيم خان از نواده‌هاي ملك نورخان از قوم نورخان خیل مسکونی ده بابا علي ولايت كاپيسا است. نورمحمد پس از وفات پدرش محمد ابراهيم خان در حالي‌كه يتيم بود همراه با مادر ودو برادرش به سرزمين مادري خويش قلندرخيل ولسوالي بگرام ولايت پروان اقامت گزین شد. نورمحمد خان با تکمیل دوره تحصيل ازدواج نمود و اولین ثمره ازدواجش فرزندي بنام پاينده محمد بود كه آثار و علايم نبوغ و آينده‌ي درخشان از كودكي در چهره‌اش هويدا بود. پاینده محمد ايام طفوليت خويش را در فضاي پر از مهر و محبت خانواد ه سپري نمود و درايام كودكي دروس ديني را در مسجد جوار منزل خویش فرا گرفت. بنا به توجه والدين از همان آوان طفوليت به نماز و تلاوت قرآنکریم پابند بوده و از گشت وگذار با اطفال كوچه دوري مي جست. وی با شمولیت در مکتب ده قاضی مربوط مرکز پروان الی صنف چهارم اول نمره صنف خویش بود که پدر بزرگوارش که به مأموريت طبابت اشتغال داشت به ولسوالي غوربند ولايت پروان سپس به ولایت هرات تبدیل گردید. پاینده محمد نیز صنوف چهارم الی ششم را در سیاه گرد غوربند و هرات فراگرفت و پس ازآن‎كه پدرش به ولسوالي جاجي ولايت پكتيا تبديل شد صنف هفتم را در ليسه آريوب مركز اين ولسوالي تكميل نموده و بعد دوباره صنوف هشتم و نهم را در مكتب متوسطه ده قاضي مركز پروان دنبال نمود و بالآخره صنوف دهم الي دوازدهم را در ليسه حضرت نعمان ( رحمه الله) واقع شهر چهاريكار مركز ولايت پروان ادامه داد و درتمام جريان تعلیم اول نمره صنف خود بود. 

مرحله‌ی پیوستن به نهضت اسلامی : 

پاینده محمد، هنوز متعلم صنف دوازدهم بود كه كودتاي ناميمون هفت ثور سال 1357 به وقوع پيوست. نزديك‌ترين رابط سياسي پاينده محمد موحد، با رهبري نهضت اسلامي درسطح كشور، حلقه‌ی رهبري نهضت بخصوص برادر شهید سیف الدین نصرتیار در داخل زندان دهمزنگ بود. وی از آوان جواني با نهضت جوانان مسلمان همگام وهمرزم بوده و در مبارزات سياسي و فرهنگي در برابر كمونيست‌ها فعالانه سهم می‌گرفت ومسؤوليت سازماندهي جوانان را در پروان به عهده داشت و در مباحثات علمي وسياسي با كمونيست‌ها چندين بار درگيري‌هاي رخ داد كه مبارزان مسلمان به دفاع از اسلام و خط فكري وسياسي نهضت اسلامي به دشمنان پاسخ هاي دندان شكن دادند.

دوره‌ی هجرت: 

پاینده محمد بنا به رسوخ ، شهرت ورابطه‌اش با نهضت اسلامي، با وقوع كودتاي ننگین كمونيست‌ها درهفت ثور مجبور به مهاجرت به پاکستان شد، ایشان در دیار هجرت در کنار مبارزات جهادی به ادامه‌ی تحصیلات عالی پرداخت و با آن‎که به‌علت مصروفیت‌های جهادی نتوانست کدام دانشگاه و یا انستیتوت عالی را دنبال نماید ولی این وضعیت هرگز وی را از ادامه کسب علم باز نداشت. وی پس از هجرت به پشاور پاکستان افتخار شرکت در جهاد مسلحانه را در اولين روزهاي جهاد عليه رژيم كمونيستي در ولايت كنر حاصل نمود و اولين راديوی صداي انقلاب اسلامي افغانستان را تأسيس نمود كه آواز دعوت و جهاد فرهنگی پر از تحرك و خروشش به تسليمي قطعات عسكري دولت به مجاهدين منتج گرديد. وی با همکاران مجاهدش توانست صدای برحق انقلاب اسلامي را از طریق امواج این رادیو به گوش هموطنان مسلمان خویش برساند و آنان را به جهاد علیه رژیم کفری وقت و ارتش شوروی تحریک کند. پاینده محمد در جريان مهاجرت و فعاليت‌هاي چريكي در شهر كابل، پروان، کاپیسا و دیگر ولایات نام مستعار« مؤيدالدين» و تخلص «موحد» را براي خويش برگزيد كه مجاهدين ومهاجرين وي را مؤيد صاحب و سپس موحد صاحب خطاب می‌کردند.

دوره‌ی اولین حضور جهادی در پروان و کاپیسا: 

درسال‌هاي 1361 الي 1363 بنا به درخواست و تقاضاي مكرر مجاهدين حوزه نعمان (شامل ولسوالی‌های کوه صافی، بگرام و مرکز پروان) و موافقت مقام رهبري حزب اسلامی به صفت عضوشوراي رهبري جهاد ولايت پروان و کاپیسا و امير جهاد حوزه نعمان برگزيده شد. قشون سرخ شوروي و رژيم دست نشانده‎اش قوي ترين ضربات را از طرف مجاهدين تحت فرماندهی موحد عزیز متحمل گرديدند. قابل ذکر است كه حوزه نعمان ولایت پروان در جریان جهاد ستون فقرات انقلاب اسلامی را در سطح افغانستان تشكيل مي‌داد و از قوی‌ترین و گرم‌ترين جبهات جهادي عليه ارتش شوروی و حکومت دست نشانده روسی بوده است. زماني كه مؤيدالدين موحد، به‎عنوان امير وفرمانده كل حوزه نعمان تعين گرديد اسم «طالوت» را كه در تاريخ نام يك تن از فرماندهان بني اسرائيل در قرآن ذکر شده است جاگزین مؤیدالدین نمود كه ازان به بعد بنام «طالوت موحد» شهرت یافت. وی در سال 1363 بنا بر ضرورتي به مركز رهبري حزب اسلامی تشریف برد و به جاي خود محترم مولوي «سيدباشي» را به حيث امير جهاد حوزه نعمان منصوب نمودند و خودشان مشغول فعاليت‎هاي دعوتي و فرهنگي در بین مجاهدین و مهاجرین شدند. 

دوره‌ی دعوت و حضور در بین مهاجرین:

طالوت موحد در این دوره‌ی زند گی اش حافظ اکثر قرآنکریم شد، مهارت عالی در زبان های دری، پشتو، عربی و انگلیسی داشت و سعی می ورزید تا زبان روسی را نیز بیاموزد. موحد عزیز سخنوری بی نظیری بود که سخنان پاک و بی آلایشش دل هر شخصی را به زودی نرم ساخته و مجذوب خود می ساخت، هیچ حرفی جز سخن خدا و پیامبر بزرگوارش را در زبان نداشت، هر حرکت وی جز به هدف عبادت و بند گی الله نبود. ایشان صبح گاهان با صدای ملکوتی اذان محل اقامت خود را به‌قصد ادای نماز جماعت صبح و تدریس تفسیر قرآنکریم به شاگردان و جوانان به یکی از لیسه‌ها و یا مدرسه‌ها طبق تقسیم اوقات حضور به هم می رساند. ایشان بدین منظور 30 الی 35 کیلو متر فاصله را ذریعه موترسایکل بدون احساس گرمی و سردی هوا طی می نمودند، و عادت داشتند که تا در جریان طی همین مسافت (نیم ساعت یا بیشتر) قرآن را تلاوت و یا حفظ نمایند. با فراغت از تدریس قرآن، به کمپ‎های مهاجرین می رفتند وبه برنامه‌های دعوتی خویش می پرداختند و شامگاهان ناوقت به خانه بر می‌گشتند. همگی ایشان را به‌حیث استاد موحد می شناختند، ایشان هر نوع تبعیض را حرام دانسته و رابطه‌اش با هرکسی فقط برای رضای الله بود، روزه‌ی دوشنبه و پنجشنبه‌ها عادت دایمی شان بود، نماز تهجد را در دل تاریکی‎های شب هرگز فراموش نمی‌کرد، پرخوری را خوش نداشت، شیفته‌ی شهادت بود، سیمای خدا پرستی، محبت، تقوا، صداقت، مهربانی، یکرنگی و یک دلی کاملاَ در چهره‌اش مشهود بود که به قول برادر حکمتیار: " سیمای موحد شهید خدا را بیاد انسان می آورد"، مصداق این حرف ماست. موحد شهید تلاش نمود تا بین احزاب مجاهدین هماهنگی ایجاد نماید که متأسفانه روابط این احزاب بنا به توطئه‌هاي دشمنان به حدي تيره شده بود كه در جبهات مختلف به روي هم سلاح مي كشيدند. ایشان در جهت وحدت جبهات مجاهدين گام‌هاي عملي برداشت، طوري‌كه جوانان تحصيل كرده و محصلين پوهنتون‎ها ، معهد ها (انستيتوت‎ها) ليسه‎ها ومدارس ديني مربوط احزاب مختلف جهادي را سازماندهي نموده و در جبهات مختلف مجاهدین با وحدت و يك پارچگي برای جهاد علیه روس‌ها و مزدوران شان می‎شتافتند و وحدت، اخلاص، صداقت، دوستي، برادري، عبادت و بندگي خدا را در جبهات مجاهدين عملاً تمثيل می نمودند، هزاران تن از مجاهدين احزاب مختلف را عليه دشمن بسيج نموده و ميان شان هماهنگي ايجاد نمودند كه مناطق چون چكري، خورد كابل در ولایت کابل، لوگر، هلمند، پروان، كاپيسا و هرات را مي‌توان بگونه مثال ياد نمود. 

حضور دوباره به جبهات پروان:

در سال 1366 مولوي سيدباشي امیر جهاد حوزه نعمان ولایت پروان به شهادت رسيد وبار دوم به مقام امارت حزب اسلامی درخواست‎های مکرر از طرف مجاهدین پروان صورت گرفت تا استاد طالوت موحد را به حيث امير و فرمانده جبهات پروان انتخاب کنند. موحد عزیز به‌حیث فرمانده جهاد، در اين دوره شاهكاري‌هاي ويژه‌اي را در بخش‌هاي علمي‌، فرهنگي‌، نظامي‌ و سياسي از خود نشان داد و وحدت عملي ميان احزاب و گروه‌ها گرچه كوچك بودند ايجاد نمود و داكترنجيب رئيس رژيم دست نشانده روس‌ها را طی نامه‎ها و صحبت تفصلی در یک کست دعوت به برگشت به اسلام، ساختار نظام اسلامی و پایان بخشیدن به حکومت ملحد ومزدور و تسلیم شدن به مجاهدين تشویق نمود، در ضمن آن به رزم و پيكار نظامي خويش عليه روس‎ها و رژيم مزدورش شدت بخشيد. 

شهادت : 

استاد طالوت موحد در6 ثور 1367 در حالي‌كه چندين پوسته كمربندي شهر چاريكار را فتح نموده بودند به اثر اصابت پارچه‌هاي هاوان دشمن در سنگر گرم جهاد به سن 27 سالگی جام شهادت را سركشيدند. شهید استاد طالوت موحد دو دختر و يك پسر از خود بجا گذاشت كه هر سه تن آن‌ها حافظ كل قرآنكريم بوده و درعلوم شرعي تحصيلات عالی نموده اند. يكی از دو دامادش بنام محمد نبی نوري، حافظ قرآن و فارغ فاکولته شرعیات پوهنتون البیرونی و ساکن جبل السراج ولايت پروان نيز در 17 جوزای 1387 در برابر اشغالگران به شهادت رسید. شهید استاد طالوت «موحد» در سطح افغانستان از شخصيت‎هاي منحصر به فرد بود كه مورد توجه خاص حلقات رهبري جهاد وانقلاب اسلامي افغانستان قرار داشته و اعتماد خاص خويش را در نزد رهبران نهضت‌هاي اسلامي در سطح كشورهاي اسلامي كسب نموده بود و اميدي براي امت اسلامي بود. برادر حكمتيار امیر حزب اسلامی افغانستان، در مراسم فاتحه خوانی شهید موحد که در مسجد عیدگاه شهر پشاور پاکستان برگذار شده بود، در حضور ده‎ها هزار مجاهد، مهاجر و انصار فرمودند: "باور کنید که در جبهه و در اثنای جنگ با دشمن، از معیت سی هزار مجاهد مسلح به آن پیمانه مطمئن نمی بودم که از معیت موحد شهید مطئمن بودم". بلي شهید استاد طالوت موحد ستاره‌ی درخشان آسمان جهاد بود، مرد قلم، دعوت و جهاد بود، روحش شاد و يادش گرامي باد. از استاد شهید و گرامی، تنها چند قطعه عکس، یک کست تصویری وچند عدد کست‎های صوتی حاوی سنخنرانی هایش در محافل مجاهدین و مهاجرین بحیث آثار بجا مانده است که شایسته هر مسلمان است تا ازآن مستفید شود.

روحش شاد و راهش مستدام باد 




واپس



اخبار

شعر و ادب

شهیدانو کاروان

24th June, 2017