No-IMG

ایران و ترکیه برجسته ترین بازندگان در قضيه کردستان هستند

صلاح حسن بابان - الجزيره

 

رازهای توافق نامه بغداد و اربیل در مورد سنجار را بیاموزید

شک و تردیدها در مورد نکات پنهان توافق برای عادی سازی اوضاع در منطقه سنجار در استان نینوا ، شمال عراق که اکثریت یزدی دارد ، افزایش می یابد و این موضوع مربوط به ماده 140 مورد اختلاف بین بغداد و اربیل است.

این توافق نامه تصریح می کند که پرونده امنیتی در دادگستری توسط دولت عراق با هماهنگی دولت اقلیم کردستان عراق اداره می شود ، مشروط بر اینکه استان نینوا با بازگشت جمعیت عرب و کردها و سایر م componentsلفه ها و فرقه ها و همچنین تبعید گروه های مسلح ، به ویژه شاخه های حزب کارگران کردستان ، بخش خدمات را در آن به عهده بگیرد. و جناح های محبوب مردمی.

بمانید یا بجنگید

حمایت مالی بین المللی - به گفته ناظران - در این توافق نامه برای اهداف پنهان غایب نبود ، در میان اختلاف شدید کردها بر سر این توافق نامه ، و امتناع گسترده فراکسیون ها و احزاب نیروهای بسیج مردمی برای ترک قوه قضائیه ، اعلام کرد که برای دفاع از سنجار و عدم اجازه بازگشت نیروهای پیشمرگه وابسته آماده هرگونه جنگ یا نبرد هستند. برای حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی به آن.

منطقه سنجار هنوز یک صحنه حاصلخیز برای نیروهای سیاسی محلی و بین المللی است که به دور از علاقه مردم خود کیک خود را تقسیم می کنند و از سال 2014 به سرزمین درگیری تبدیل شده است ، اگرچه عمدتا به این دلیل که منطقه استراتژیک مهمی محسوب می شود ، مورد ضرب و شتم قرار گرفته است و بر روی یک مثلث و نوار مرزی قرار دارد که خطرناکترین منطقه در جهان محسوب می شود.

روزنامه نگار سامان داود می گوید ، یزیدیان بین طرفداران و مخالفان این توافق نامه تقسیم شده اند ، و در بخش دیگری از آنها در مورد برخی از نکات آن ، در صورت عدم موضع گیری ایزدی مستقل ، اظهار نظر می کنند و دلیل آن را کنترل نیروهای مختلف سیاسی در اراده سیاسی ایزدی ها می داند.

توافق بغداد و اربیل در مورد سنجار تحت نظارت آمریكا و فرانسه قرار گرفت. هدف اول قطع مسیر جاده ای موسوم به هلال شیعه ایران است كه از طریق سنجار به سوریه و لبنان عبور می كند و هدف دوم - به گفته داوود - جلوگیری از گسترش تركیه در عراق ، خصوصاً آنكارا چندین بار اعلام كرد كه می جنگد. پ.ک.ک در سنجار ، و این از طریق بمباران مداوم ترکیه در چندین مکان در کوه سنجار مشهود شد ، در حالی که فرانسه قصد دارد ابرقدرت خود را که از اقلیت های مذهبی در منطقه محافظت می کند ، تأیید کند.

این توافق - به گفته داود - منافع بزرگی برای احزاب محلی و بین المللی به دست می آورد ، از جمله اطمینان از اینکه اقلیم کردستان عراق نفوذ خود را به این مناطق باز می گرداند و بنابراین ماده 140 قانون اساسی عراق را احیا می کند ، همچنین سود نخست وزیر مصطفی الکاظمی با این توافق نامه کردها به عنوان متحد استراتژیک آینده در انتخابات زودهنگام پیش رو در میان اخبار درباره ورود به لیست خودش.

ترکیه در تصویب این توافق نامه سهیم شد ، که شامل اخراج کارگران کرد از سنجار است ، اما داود به الجزیره نت می گوید ، بهانه خود را برای مداخله نظامی آینده ، در همان زمان حذف PKK و نیروهایش و سایر مناطق ، از جمله واحدهای مقاومت سنجار ، از دست خواهد داد. ایزدی های متعلق به آن در اواخر سال 2017 در نیروهای بسیج مردمی عراق قرار گرفتند و این به معنای ورود مستقیم به مقابله مستقیم با نیروهای بسیج مردمی در صورت عدم وجود راه حل و مکانیزم حذف آنها است ، با این پرسش که "آیا طرف های توافق قادر به حذف این نیروها هستند؟"

امتناع از ولایت

این فعال یزدی ، دکتر میرزا دانایی ، از نظر داوود در مورد فشار آمریكا ، فرانسه و تركیه به دولت های بغداد و اربیل برای یافتن سازوكاری برای مهار و نجات دادگستری از واقعیت اسف بار خود حمایت می كند و تأكید می كند كه این توافق بدون تلاش های بین المللی به ویژه پس از تبدیل شدن قوه قضاییه به مرحله بین المللی ، چراغ را نمی دید و ترس وجود دارد از تبدیل شدن به عرصه ای برای درگیری های بین المللی بر سر منطقه.

دانایی پرسید: "چرا بغداد و اربیل در مورد هیچ یک از بندهای مربوط به مناطق مورد مناقشه بین آنها که 1050 کیلومتر است ، به جز سنجار ، به توافق نرسیدند؟"

یزیدی ها از تدریس در هیچ حزبی امتناع می ورزند ، علی رغم اینکه واقعیت سیاسی آنها بعنوان اقلیت در عراق ضعف آنها و نیاز آنها را تأیید می کند - به گفته دانایی - برای حمایت از همه نیروهای حاضر در صحنه ، چه در سطح منطقه و چه دولت عراق ، در سخنرانی خود برای شبکه الجزیره تأکید کرد که اوضاع به همان شکل قبلی باز نخواهد گشت. وی پیش از 2014 ، بغداد و اربیل را به لزوم تفاهم در مورد همه پرونده های مربوط به مناطق مورد مناقشه فراخواند ، زیرا این یک مسئله قانون اساسی است.

دانایی معتقد است که روح این توافق نامه در اجرای شخصیت هایی است که مسئولیت امنیت ، ساخت و ساز و مدیریت خدمات مفاد آن را با استقلال کامل انجام می دهند تا از جنبه حرفه ای اداره شود که با توجه به شرایط و متعادل برای همه طرفین بدون هیچ گونه تبعیضی اداره می شود.

تقسیم کردی

اتحادیه میهنی کردستان ، دومین حزب بزرگ کرد در منطقه ، از هر گامی که به عادی سازی روابط در منطقه و بازگشت ثبات به آن کمک کند ، به ویژه مناطق مورد مناقشه ، از جمله کرکوک ، نینوا و دیالی ، پشتیبانی می کند ، اما حزب دموکرات کردستان را برای انعقاد قرارداد سنجار بدون اطلاع وی مورد انتقاد قرار داد و تأکید کرد که این یک شریک است. استراتژیست حزب بارزانی ، اما وی را در جریان این توافق قرار نداد و نظر خود را نگرفت.

تبلیغات

غیاث سورجی ، مسئول مرکز تشکل های حزب در استان نینوا ، توافق نامه منعقد شده را زیر سال برد و معتقد است که بارزانی از این توافق برای منافع حزب خود و کنترل جمعیت منطقه در انتخابات بعدی همانند قبل از 2014 برای دستیابی به منافع و منافع حزب به دور از منافع ملی و ملی مردم کرد استفاده خواهد کرد.

سورجی در سخنرانی خود با شبکه الجزیره نت از حزب دموکرات خواست تا شرایط را عادی کند ، این کار از استان کرکوک شروع می شود و نه از سنجار دورافتاده ، که جمعیت آن هنوز بیش از 80 درصد جمعیت آن آواره و در اردوگاه های آوارگی است.

به نوبه خود ، حزب دموکرات کردستان اظهار داشت که منافع انتخاباتی الکاظمی در پشت حمایت او از توافق است ، و گفت که او یک متحد استراتژیک همه است ، نخست وزیر عراق را یک مبارز قوی توصیف کرد و برای رسیدگی به پرونده های حساس و مهم نه تنها مربوط به سنجار ، بلکه فساد ، انتخابات زودهنگام و سایر موارد نیز تلاش کرد.

مهما خلیل ، شهردار سنجار منصوب شده توسط دولت منطقه و یکی از اعضای برجسته حزب بارزانی ، می گوید که این توافق نامه قانونی و قانونی است و در اجرای خواسته های مردمی که سالهاست تکرار شده است ، تأکید کرد که دادگاه باید از همه احزاب برای حمایت و پشتیبانی از آن حمایت کند تا سالهای پایانی را که پشت سر گذاشت ، تغییر دهد و منجر به تغییر جغرافیای آن و نابودی اقتصاد آن شود. آوارگی 80٪ از جمعیت آن.

خلیل با انتقاد از برخی از طرفهایی که تلاش می کنند مانع اجرای توافق نامه عادی سازی شوند ، آنها را به قاچاق در پرونده سنجار و مردم آن متهم کرد و اینکه آنها می خواهند احزاب غیرقانونی باقی بمانند تا با قوانین غیرعراقی حکم خود را بر مردم دادگستری تحمیل کنند ، حق سلطنتی وضع کنند و زندان های مخفی بسازند ، خواستار رسیدگی به همه این مشکلات مطابق ماده 110 قانون اساسی عراق است. .

به گفته خلیل ، جناح های بی انضباط و جناح های تحت لوای کارگران کرد ، درگیری های منطقه ای و دروازه ای برای مداخلات منطقه ای در سنجار را گشودند و بر لزوم همزیستی مسالمت آمیز و خلع سلاح قوه قضائیه و محدود کردن آن به دست دولت و حاکمیت قانون و قانون اساسی عراق تأکید کردند.

وی از حضور پیشمرگان امتناع ورزید

جناحهای مسلح ایزدی وابسته به نیروهای حشد الشعبی این توافق نامه را مطابق با دیدگاه آمریکایی توصیف کردند ، به دور از حال و هوای عراق ، رد قاطعانه بازگشت نیروهای پیشمرگه حزب دموکرات کردستان به سنجار را تایید کرد ، متهم به تحویل قوه قضائیه به داعش پس از خروج از آن در سال 2014 و ایجاد عملیات قتل ، آوارگی و اسارت زنان ایزدی.

عمو علی ، فرمانده نیروهای لالیش تحت حمایت نیروهای حشد الشعبی ، گفت: این جناح ها چیزی جز مرگ یا مقاومت ندارند تا در سنجار بمانند و سرزمین خود را حفظ کنند ، در مصاحبه خود با شبکه الجزیره تأکید کرد که آنها اجازه نمی دهند سنجار دوباره فروخته شود ، و آنها کاملاً اجازه نمی دهند که ساکنان آن برده هر کس شوند. مهمانی - جشن.

علی تأکید می کند که ایزدی ها کنترل حزب دمکرات کردستان در سرنوشت خود را رد می کنند ، همان نیرویی که در سال 2014 نیروهای خود را از سنجار خارج کرد و با وجود تعداد زیادی از این نیروها که در آن زمان به حدود 12 هزار نفر رسید ، حتی یک گلوله بر علیه داعش شلیک نکرد.

تبصره / نظر

نظرات / تبصري

د همدې برخي څخه

شریک کړئ

ټولپوښتنه

زمونږ نوي ویبسائټ څنګه دي؟

زمونږ فيسبوک