No-IMG

حکمتيار: د اقتدار منازعه په مجموع كي دوه حل لاري لري

د اقتدار منازعه په مجموع كي دوه حل لاري لري

1- د ولس په خوښه د زعيم غوراوى؛ داسي چي كه ولس مسلمان وي نو مسلمان به غوره كوي او كه مسلمان نه وي نو د خپلي خوښي غير مسلمان زعيم به غوره كوي.

2- د ځواكمنو نخبه وو په خوښه د زعيم ټاكل: دا زورور كېدى شي يوه قبيله وي، يا يوه سياسي او فكري ډله وي او يا د وسله وال ځواكونو څو افسران او مشران

په دغو كي اسلام لومړۍ حل لار وړاندي كړې؛ اسلام د زعيم ټاكل د عام مسلمانانو حق او دنده گڼلې او الله تعالى مسلمانانو ته أمر كړى چي زعامت به د يوه امانت په توگه هغه چا ته سپاري چي وړ ئې وي او اهليت ئې لري. او چا ته چي دا امانت وسپارل شي؛ هغه ئې مكلف كړي چي د خلكو ترمنځ عدالت تأمينوي.

إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ سَمِيعًا بَصِيرًا 58 النساء 58

د مسلمانانو تاريخ دا گواهي وركوي چي كله ئې اميران په جومات كي د عام مسلمانانو په خوښه غوره كېدل نو تر ټولو اهل، افضل او اعلم شخصيت به د امير په توگه غوره كېدو. خو كله چي په قصرونو كي او د درباريانو له لوري غوره كېدل؛ نو نااهل ځاى ناستي غوره شوي؛ امارت قومي او قبيلوي شوى، اموي او عباسي شوى.

او له همدې سره ژر يا لږ وروسته د اقتدار د وېش پر سر د خونړيو جگړو لړۍ پيل شوې.

امويانو په خپلو منځونو كي سره وژلي، عباسيان د امويانو په خلاف پاڅېدلي، عباسيانو علويان وژلي...

عمر رضي الله عنه همدا وړاندوينه كړې وه: هغه ته په خپل وروستي حج كي او هغه مهال چي په منٰى كي وو چا اطلاع وركړه چي  ځيني وگړي وايي: كه عمر وفات شي نو موږ به حتماً له فلان سره بيعت كوو؛ همغسي لكه چي د ابوبكر بيعت ناڅاپي بيعت وو او ترسره شو!! نو عمر رضي الله عنه غصه شو او وئې ويل: زه ماخستن خلكو ته وينا كوم او خبردارى وركوم چي ځيني خلك غواړي په دوى پوري اړوند كار (د دوى حق) ترې غصب كړي، يعني د امير ټاكل د ټولو مسلمانانو حق دئ؛ يوه ډله غواړي دا حق له دوى سلب كړي او د خپلي خوښي امير پرې وتپي.

عبدالرحمن بن عوف رضي الله عنه وايي ما عمر رضي الله عنه ته وويل: اې امير المؤمنينه! دا كار دلته مه كوه، صبر وكړه؛ تر هغه چي مدينې ته ستون شې؛ مدينه ئې مناسب ځاى دئ؛ نو عمر رضي الله عنه وويل: په خداى قسم چي إِنْ شَاءَ اللَّهُ زه به په مدينه كي په خپلي لومړۍ وينا كي دا خبره كوم... همداسي وشول، هغه په مدينه منوره كي د لومړۍ جمعې په خطبه كي د نورو خبرو په ضمن كي وويل:

... إنَّهُ بَلَغَني أنَّ قَائِلاً مِنْكُمْ يَقولُ: وَاللهِ لَوْ مَاتَ عُمَرُ بايَعْتُ فُلانًا فَلا يَغْتَرَّنَّ امرُؤٌ أنْ يَقولَ: إنَّمَا كَانَتْ بَيْعَةُ أَبِي بَكْرٍ فَلْتَةً وَتَمَّتْ أَلا وَإنَّهَا قَدْ كَانَتْ كَذَلِكَ وَلَكِنَّ اللهَ وَقَى شَرَّهَا وَلَيْسَ مِنْكُمْ مَنْ تُقْطَعُ الأَعْنَاقُ إلَيْهِ مِثْلُ أَبي بَكْرٍ مَنْ بَايَعَ رَجُلاً عَنْ غَيرِ مَشُورَةٍ مِنَ المسْلِمينَ فَلا يُبَايَعُ هُوَ وَلا الَّذي بَايَعَهُ تَغِرَّةً أنْ يُقْتَلا:

....خبر شوى يم چي ځيني خلك وايي: په خداى قسم كه عمر وفات شو نو موږ به له فلان سره بيعت وكړو؛ پام چي څوك په دې دوكه نشي چي وايي: له ابوبكر سره بيعت ناڅاپي وو او ترسره شو او ومنل شو، هو؛ همداسي وو؛ خو الله تعالى د دې پېښي شر دفع كړ؛ او په تاسو كي داسي څوك نشته چي د ابوبكر په څېر خلك ورته تسليم وي. څوك چي د مسلمانانو له خوښي او مشورې پرته له چا سره بيعت وكړي نو نه دي له ده او نه له هغه چا سره بيعت كېږي چي ده ورسره بيعت كړى؛ ښايي داسي تېروتنه د دواړو د وژل كېدو باعث شي!!

عمر رضي الله عنه د سقيفه بني ساعده غونډه يوه عشوائي او ناڅاپي غونډه بولي او وايي: الله تعالى د هغې له شر وژغورلو!!

سره له دې چي د زعيم د غوراوي په ارتباط د اسلام لارښووني او احكام ډېر څرگند دي، هم په قرآن كي، هم په رواياتو كي او هم په اسلامي تاريخ كي؛ خو متأسفانه ځيني داسي څه اسلام ته منسوبوي چي د صريح نصوصو او تاريخي رواياتو كاملاً خلاف دي. وايي: د امير ټاكل د خواصو او علماءو حق دئ نه د بې علمه عوامو كار!! دا جنابان نه دې ته گوري چي له علماءو به يوازي علمي مسائل پوښتو، اما د وكيل ټاكلو او شهادت وركولو حق هر انسان او هر مسلمان لري. اسلام يوازي د فاسق گواهي د اعتبار وړ نه گڼي؛ د وكيل نيولو او گواهي وركولو حق ئې هر مسلمان؛ عالم او غير عالم، نارينه او ښځينه ته وركړى. د امير ټاكل او د څو نوماندانو له منځ يو غوره او اهل گڼل؛ دا د ټولو مسلمانانو هم حق دئ او هم وجيبه.

د نخبه وو او په اصطلاح د اهل الحل و العقد او انتصابي جرگو له لاري د امير او زعيم د ټاكلو رأى مو په هغه صورت كي معقوله او د بحث وړ گڼلى شوى چي يا خو په دې اړه كوم آيت او نص وړاندي شوى وى او يا له څلورو خلفاءو يو تن له همدې لاري غوره شوى وى. د لږ شمېر افرادو له لوري د امير ټاكل بد عواقب لري؛ شتمن نوماندان او د دوى شتمن بهرني حاميان په آسانۍ سره كولى شي دا لږ افراد وپېري او د خپلي خوښي جمهور رئيس او مشر پر يوه هېواد مسلط كړي، هغه كار چي په جنگ او كودتا ئې نشي كولى له همدې لاري ئې په ډېره وړيا او ارزانه بيع كولى شي

وروڼو خوېندو!

موږ په خپل تاريخ كي همدا حالت درلود؛ ميرويس نيكه د ملت له منځه راپاڅېد، كندهار ئې د گرگين له سلطې آزاد كړ؛ ځوان زوى ئې شاه محمود هوتك پر اصفهان حكومت وكړ او قصر ئې تر ننه په اصفهان كي پاته دئ، وراره ئې شاه اشرف پر مشهد حكومت وكړ؛ احمد شاه بابا د ملت له غېږي او متن راپاڅېد ولس د مشر په توگه غوره او د بابا په لقب ئې ونازوو، نوى افغانستان ئې جوړ كړ، واكمني ئې تر ډهلي پوري ورسېده؛ لويه امپراطوري ئې رامنځته كړه، خو اقتدار داسي اولاد ته ترې پاته شو چي نه يوازي په خپلو منځونو كي يو د بل خلاف وجنگېدل؛ بلكي پلار زوى ووژلو او زوى پلار، ورور له ورور سره وجنگېدو، يو به له روسيې سره ملگرى شو او بل له بريتانيا سره، يو به د ډهلي او پېښور له لاري كابل او كندهار ته له بهرنيو لښكرو سره راغى او بل به له شمال او بخارا؛ له روسي سرتېرو سره.

وروستى ئې سردار داوود وو چي د خپل تره زوی په خلاف ئې د كمونستانو په ملگرتيا كودتا وكړه.

قبيلوي او موروثي حكومتونه به تل همداسي وي.

د كمونستانو حكومتونه مو هم وليدل چي څنگه ئې مشران يو د بل په لاس په ارگ كي ووژل شول

وروڼو خوېندو!

اقتدار خپل آفتونه لري؛ ستر ستر ئې دا دي:

•             غرور او خداى هېرول.

•             له هغه ولس بېلېدل او له هغوى فاصله چي د ده په څنگ كي ودرېدلى؛ پناه ئې وركړې؛ ډوډۍ ئې وركړې، زوى ئې په سنگر كي ورسره پاته شوى او جنگېدلى او مېرمنو ئې ډوډۍ ورته پخه كړې، د ده په ملگرتيا كي ئې پر كورونو بمونه او راكټونه ورېدلي، هجرت ته مجبور شوى خو د دښمن له ملگرتيا ئې ډډه كړې.

•             د سختو او بدو ورځو مخلص ملگري هېرول.

•             له اقتدار غلطه استفاده، د خپل ځان، ټبر، قبيلې په غم كي پرېوتل او له واك په استفادې سره هغوى ته امتيازات ترلاسه كول.

دا د اقتدار آفتونه دي، ځان ترې ساتل آسان كار نه دئ. يوازي د قوي ايمان خاوند، او له الله تعالى او د هغه له محاسبې وېرېدونكى او عقلمن مجاهد ځان ترې ساتلى شي.

تبصره / نظر

نظرات / تبصري

د همدې برخي څخه

شریک کړئ

ټولپوښتنه

زمونږ نوي ویبسائټ څنګه دي؟