No-IMG

تعليم و تربيه و نقش احزاب مجاهدين در محيط هجرت و جهاد ! - بخش پنجم

قبل از كودتا هفت ثور و هجرت افغانها به كشور  پاكستان ، ايران و ديگر مناطق جهان با وجوديكه در كشور ما از لحاظ اجتماعى ، اقتصادى ، سياسى ، فرهنگى و غيره مسائل تغيرات فاحش رو نما گرديده و مردم ما از هر ناحيه با عوارض جانبى منفى آن متاثر شده اند ؛ فراموش نبايد كرد كه بعضى نكات مثبت وجود دارد كه در گذشته ها از دوربين حقارت مشاهده و يا كسى هم چندان با آن توجه نداشتند

در اصل دولت مردان فضا اجتماعى را چنين ايجاد كرده بودند كه همين قشر از مردم را با ديده حقارت بر خورد كنند و از آدرس ديگر قشر سنتى علماى كشور خود را در انزوا و با مسائل داخل نظام چندان علاقه نداشتند ، آنها را خوانين و صاحبان ثروت تلقين كرده بودند كه ملا و مولوى منحصر در  چوكات مسجد و منبر باشند ، هر كس ريش و با سنت آراسته ميبود او را مردم صوفى صاحب و ملا صاحب مى گفتند و تا اكنون در عده يى چنين يك بر خورد مشاهده ميگردد

در گذشته ها تعدادى اندك از خانواده ها حاضر بودند كه عضو خانواده آنها حافظ قرآن كريم باشد ، فقط كسانى قرآن شريف را حفظ ميكردند كه از نعمت چشم محروم و معلول ميبودند، بسيار كم و اندك خانواده ها حاضر بودند كه كسى در عدم معلوليت حافظ قرآن باشد و هر آنكس از نعمت چشم محروم و يا معلول ميبود ، او را "قارى و يا قارى صاحب " مخاطب قرار ميدادند ، اين در حاليست كه قارى به كسى گفته ميشود كه تلاوت قرآن كريم را به علم تجويد فرا گرفته باشد و حافظ كسيكه ٣٠ جز از قرآن مجيد را حفظ كرده باشد

با مهاجرت ها به پاكستان اكثريت از خانواده ها حاضر شدند ، تا اينكه يك نفر و يا چندين نفر از اعضاى خانواده آنها حافظ قرآن باشد و حتى خانواده هاى را معرفت دارم كه قشر اناث خانواده و دختران خانواده مصحف شريف را حفظ كردند و اين سلسله تا اكنون آدامه دارد و تعدادى زيادى از جوانان ما در محيط هجرت حافظ كل قرآن مجيد شدند.

با وجوديكه كشور ما و جغرافياى منسوب به افغانستان در گذشته ها مفسرين قرآن و حتى شخصيت هاى چون خواجه عبدالله انصارى و امام فخر رازى ، تفسير از قرآن كريم را به نگارش گرفته بودند ؛ ولى در ٣ الى ٤ قرن اخير ما در كشور خود كسى را نداشتيم كه اين افتخار را داشته باشد و فقط يك تفسير كابلى با ترجمه تحت لفظى و شرح بسيار اندك در اختيار داشتيم ، تا اينكه قشر علما ما روى هر عامل كه بوده دوست نداشتند و نمى خواستند تا قرآن كريم را در مساجد تفسير و ترجمه كنند ؛ اما با سلسله مهاجرت ها تعدادى زيادى از قشر جوان علما شيخ القرآن و شيخ الحديث شدند و در چندين سال اخير از آدرس منابر و رسانه هاى سمعى و بصرى در نقاط مختلف كشور قرآن كريم را تفسير و ترجمه دارند ، ضمناً عده يى با زحمات فراوان تفاسير معارف القرآن ، تفهيم القرآن ، فى ظلال القرآن را به زبان ملى كشور ترجمه و تفسير كردند، برادر حكمتيار با قلم خويش تفسير " د قرآن پلوشي " را به نگارش گرفت

با عودت مهاجرين به كشور در اكثريت از ولايات و ولسوالى ها مدارس دينى ، دار الحافظ ها براى ذكور و اناث ايجاد و شاهد حلقات بزرگ تفسير قرآن كريم در كشور بوديم ، امروز در هر منطقه كشور تنها افراد معلول و محروم از نعمت چشم حافظ قرآن نيستند و به هزار ها حافظ و عامل قرآن كريم در جامعه داريم.

آدامه دارد .............

تبصره / نظر

نظرات / تبصري

د همدې برخي څخه

شریک کړئ

ټولپوښتنه

زمونږ نوي ویبسائټ څنګه دي؟