No-IMG

حکمتيار: همدا د بيان آزادي ده چي ټولنه د اصلاح لوري ته بيايي او د فساد مخنيوى كوي

الحمد للّٰهِ و كفىٰ و سلام علىٰ عباده الذين اصطفىٰ و بعد: فاعوذ باللهِ من الشيطن الرجيم بِسۡمِ اللهِ ٱلرَّحۡمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ

كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ ...   آل عمران 110    صدق الله العظيم

الله تعالىٰ فرمايي:

(اې مؤمنانو!) تاسو تر ټولو غوره امت ياست؛ چي د خلكو لپاره راايستل شوي يئ؛ چي په معروف گمارنه كوئ، له منكر مخنيوى كوئ او پر الله ايمان لرئ؛.....

دلته مؤمنانو ته ويل شوي! ستاسو د غوره والي څو اسباب دي: امر بالمعروف، نهي عن المنكر او پر الله ايمان؛ خو كه دا ځانگړتياوي او خصوصيات مو له لاسه وركړل؛ نو له دې لوړ او اوچت مقام راپرېوځئ او پر نورو خپل امتياز له لاسه وركوئ؛ بيا به تاسو د مخكينيو اهل كتاب په څېر شئ. اهل كتاب څنگه وو؟ په دوى كي كم شمېر ئې ايمان درلود، اكثر ئې فاسق وو، ايمان لرونكو د فاسقانو مخنيوى ونكړ، له همدې امله له هغه مقام عزل شول او دا دنده تاسو ته وسپارل شوه. كه تاسو د دوى په څېر په داسي دوو ډلو ووېشل شئ؛ اكثر مو فاسق او معدود شمېر مو مؤمن او صالح وي؛ خو د فاسقانو مخنيوى ونكړئ؛ پاى به مو د دوى په څېر شي.

او هغه پايله قرآن داسي بيانوي:

فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُكِّرُوا بِهِ أَنْجَيْنَا الَّذِينَ يَنْهَوْنَ عَنِ السُّوءِ وَأَخَذْنَا الَّذِينَ ظَلَمُوا بِعَذَابٍ بَئِيسٍ بِمَا كَانُوا يَفْسُقُونَ 165   الأعراف 165

خو كله چي دوى هغه څه هېر كړل چي پند پرې وركول كېدو؛ نو هغه مو وژغورل چي له بدو كړنو ئې مخنيوى كاوو او ظالمان مو د دې لپاره په بد عذاب اخته كړل چي فسق ئې كاوو.

يعني د هغوى كار هغه ځاى ته ورسېدو چي د ټولني اكثريت دين ته شا كړه، له أمر بالمعروف او نهي عن المنكر ئې ډډه وكړه او په دې اړه ئې خپل مسئوليت اداء نه كړ؛ يوازې يوې وړې ډلي دا كار كولو؛ نو الله تعالىٰ هغه خلك وژغورل چي له بدو كړنو ئې مخنيوى كاوو او ظالمان ئې د دې لپاره په بد عذاب اخته كړل چي فسق ئې كاوو.

دا فاسقان څوك ول؛ دوى يا هغه وو چي دا كار ئې نه كولو او د فسق او فساد په وړاندي بې تفاوت ول؛ او يا هغه چي ظاهر ئې د نيك انسان وو او عملاً په فساد اخته نه ول خو په حقيقت كي فاسقان ول او د فسق او فساد په وړاندي ئې حساسيت او نفرت نه درلود؛ كه ئې د فساد او خيانت توان تر لاسه كړى وى نو عملاً به ليدل شوي وو چي دوى فاسقان دي؛ يعني ځيني خلك داسي وي چي ظاهر ئې نېك برېښې؛ خو دا ظاهر ئې ايماني بنسټ نه لري؛ پر ايمان او عقيدې نه وي ولاړ؛ كه فساد ئې نه دئ كړى وجه ئې دا وه چي د فساد كولو توان او فرصت ئې نه دئ تر لاسه كړى؛ كه د خيانت او فساد فرصت ورپه برخه شي وبه گورئ چي هغه تر نورو زيات فاسق او فاسد دئ.

 فَلَمَّا عَتَوۡاْ عَن مَّا نُهُواْ عَنۡهُ قُلۡنَا لَهُمۡ كُونُواْ قِرَدَةً خَٰسِ‍ِٔينَ ١٦٦ وَإِذۡ تَأَذَّنَ رَبُّكَ لَيَبۡعَثَنَّ عَلَيۡهِمۡ إِلَىٰ يَوۡمِ ٱلۡقِيَٰمَةِ مَن يَسُومُهُمۡ سُوٓءَ ٱلۡعَذَابِۗ إِنَّ رَبَّكَ لَسَرِيعُ ٱلۡعِقَابِ وَإِنَّهُۥ لَغَفُورٞ رَّحِيمٞ ١٦٧

نو كله چي دوى (ټول يا اكثريت ئې) له هغه څه سرغړاوى وكړ چي ترې منع شوي ول؛ ورته ومو ويل: رټل شوې بيزوگاني شئ (مسخ شول). او همغه مهال ستا رب دا خبره په ډاگه كړې وه چي پر دوى به د قيامت تر ورځي داسي څوك مسلط كړي چي په بد عذاب به ئې اخته كوي. يقيناً چي ستا رب په عذاب وركولو كي سريع دئ او يقيناً چي هغه مهربان بخښونكى دئ.

يعني د دوى سرغړاوى مزيد عام او پراخ شو او ټول پرې اخته شول؛ نو ځكه الله تعالىٰ د دوى په اړه پرېكړه وكړه چي د رټل شوو بيزوگانو په څېر مسخ شي او د قيامت تر ورځي داسي څوك پرې مسلط كړي چي په بد عذاب به ئې اخته كوي. دا ځكه چي الله تعالىٰ د ظالمانو په نيوني او مؤاخذې كي سريع دئ او د توبه كوونكو لپاره مهربان بخښونكى.

قرآن دا أمر بالمعروف او نهي عن المنكر د ټولو مؤمنانو الهي فريضه گڼي او فرمايي:

وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُولَئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ 71   التوبة 71

او باايمانه نارينه او باايمانه ښځي؛ ځيني ئې د ځينو نورو دوستان دي، په معروف أمر كوي، له منكراتو ممانعت كوي، لمونځ قائموي، زكات وركوي او د الله او د هغه د پيغمبر اطاعت كوي، همدا دوى دي چي ډېر ژر به الله پرې رحم وكړي، يقيناً چي الله باحكمت عزتمن دئ.

له دې آيتونو معلومېږي چي أمر بالمعروف او نهي عن المنكر د ټولو مؤمنانو الهي فريضه ده؛ كه څوك منكرات گورئ او په لاس، ژبه او زړه ئې ممانعت نه كوي، نو يوه ستره فريضه ئې پرېښي.

يعني چي په اسلامي نظام كي نه يوازي د بيان آزادي تضمين شوې؛ بلكى حق ويل د هر مؤمن وجيبه او فريضه گڼل شوې؛ داسي فريضه چي كه اداء نشي نو پر دې ټولني به حتماً الهي عذاب نازلېږي؛ دا عذاب به يا داسي وي چي ظالمان به پر ټولني مسلط او د دوى په لاس به ټولنه تعذيب كېږي؛ يا به بهرنى دښمن پرې مسلط كېږي او يا به قحطي، لوږه او فقر او مسكنت خپل تور وزر پرې غوړوي او يا به په وچ كاليو، طوفانونو، زلزلو تعذيب كېږي.

وروڼو خوېندو!

د بيان آزادي يو مسلم شرعي او انساني حق دئ؛ هيڅوك ئې د سلبولو حق نه لري؛ حدود ئې شريعت او قانون ټاكي؛ نه ئې حكومتونه د سلبولو صلاحيت او حق لري او نه حُكام؛ د اسلامي لارښوونو له مخي نه زعامت او واكمني چا ته دا امتياز او اختيار وركوي چي ځان ته د هر څه ويلو او كولو حق وركړي او نور د دوى د خوښي خلاف خبرو له ويلو منع كړي؛ او نه حكومتونه؛ د دواړو؛ ملت او حكومت حق او دنده سره ورته دي؛ عام وگړي د بيان په اړه همدومره آزادي لري چي حُكام ئې لري؛ له هر لږ او ډېر توپير پرته؛ د أمر بالمعروف او نهى عن المنكر دنده؛ يوازي په حُكامو پوري محدود او منحصر نه ده؛ دا د ټول امت دنده ده؛ دا د هر مؤمن حق او وجيبه ده چي كله له حُكامو غلطي وگوري د مخنوي او تصحيح هڅه وكړي.

ژوندى تاريخي مثال ئې د عمر رضي الله عنه هغه وينا ده چي د مهر په اړه ئې په جومات كي او د خپلي خطبې په ضمن كي وفرمايل: د مهر په اخيستلو كي له غُلُّو ډډه وكړئ؛ غوښتل ئې مقدار ئې كم كړى شي؛ يوه مېرمن؛ چي په څېرې كي ئې د فقر نښي څرگندي وې؛ پاڅېده او وئې ويل: يا عمر! الله تعالى موږ ته د دومره مهر تر لاسه كولو حق هم راكړى چي د قنطار (يوې خزانې) په اندازه وي؛ او ته ئې د كمولو أمر او غوښتنه كوې!! د قرآن په دې آيت ئې استناد وكړ:

وَإِنْ أَرَدْتُمُ اسْتِبْدَالَ زَوْجٍ مَكَانَ زَوْجٍ وَآتَيْتُمْ إِحْدَاهُنَّ قِنْطَارًا فَلا تَأْخُذُوا مِنْهُ شَيْئًا أَتَأْخُذُونَهُ بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُبِينًا 20   النساء 20

آيا پوهېږئ چي عمر رضي الله عنه د هغې په ځواب كي څه وويل؟ وئې ويل: عمر خطا شو او دې مېرمن حق وويل؛ واى د عمر پر حال چي پر هغه څه نه پوهېږي چي دا مېرمن پرې پوهېږي!!

خلفاء راشدينو رضي الله عنهم په خطبو كي خلكو ته ويلي: كه تاسو خپلو حُكامو ته حق ونه وايئ؛ په تاسو كي خير نشته او كه اُمراء ستاسو خبره ونه مني په دوى كي خير نشته.  

همدا د بيان آزادي ده چي ټولنه د اصلاح لوري ته بيايي او د فساد مخنيوى كوي؛

تبصره / نظر

نظرات / تبصري

د همدې برخي څخه

شریک کړئ

ټولپوښتنه

زمونږ نوي ویبسائټ څنګه دي؟

زمونږ فيسبوک