No-IMG

قرآن باید وارد صحنه های نبرد و میدان های معرکه گردد

نویسنده : شهید سید قطب

مترجم : عبدالخالق صارم

 

 بشریت در مجموع و امت اسلامی به طور خاص، هیچ راه نجاتی از چنگال جاهلیت معاصر، ندارند جز اینکه این قرآن را که در صحنه حضور دارد، آن را به سنگر کشیده و وارد صحنه های نبرد نمایند.

تا قرآن بتواند با شور و جوش و خروش گذشته وارد میدان های معرکه گردد، طوریکه در صدر اسلام وارد این میدان معرکه گردیده بود.

و تا هنگامیکه مسلمانان دارای همچو عقیده و باور ( قرآن باید وارد میدان های نبرد و کارزار معرکه گردیده و در داخل سنگر ها قرار گیرد) نسبت به قرآن نگردند، پیروز و رستگار نخواهند گردید .

این عقیده و باور نسبت به قرآن، به امت اسلامی این انگیزه را می دهد که باید با همین فهم، درک و ایده که قرآن را باید وارد میدان های نبرد و عرصه های معرکه ساخت، به قرآن روی می آورند و اینجاست که قرآن طبق ماهیت خود، حرکت می کند، فعالیت می کند، در برابر دشمنان سنگر می گیرد، تفسیر و تحلیل جدیدی از واقعیت ها ایجاد می کند، با تحلیل ها و تفسیر ها و برداشت های جاهلی می جنگد، رسوبات جاهلیت را از چهره امت کنار زده و این امت را از لغزش ها محافظت می نماید .

نه مانند این تعامل که امروز مردم با قرآن دارند، که قرآن را مانند جمله های زیبا و نغمه های شیرین ساخته و جوانان و کودکان آن را، در محفل های حسن قرائت، با خوش آوازی، ترتیل و زمزمه می کنند و در پایان فکر می کنند که مسئولیت خود را در برابر قرآن انجام دادند و قرآن نیز، نقش خود را اداء نمود.

خداوند یکتا، قرآن را برای ادای مسئولیتی غیر ازین و برای انجام وظیفه ای غیر از این، نازل فرموده است.

قرآن را برای این نازل فرموده است تا برنامه کامل و همه جانبه برای زندگی باشد، زندگی که قرآن می خواهد آن را، با برنامه خود به حرکت در آورد و از میان خارها، لغزش ها، و سختی های مسیر زندگی، این مسیر که انگیزه‌های شهوت و گردنه های صعب العبور در پیش دارد، گذرانده و به ساحل امن پیروزی، برساند .

تبصره / نظر

نظرات / تبصري

د همدې برخي څخه

شریک کړئ

ټولپوښتنه

زمونږ نوي ویبسائټ څنګه دي؟

زمونږ فيسبوک