رأی شرعی
اصل این است که مسلمانان در همه اقطار یکجا عید کنند و در یک روز نماز عید ادا کنند،ولی این مسئله در عید سعید فطر زیر عنوان "اختلاف المطالع" و اختلافِ رؤیت هلال در روزه گرفتن ودر عیدکردن فرق کرد، ورأی اکثریت علماء واهل مقاصد این بوده است که نظر به اینکه "دار الإسلام دارٌ واحدة" مسلمانان نیز باید به ثبوت اولین رؤیت هلال روزه بگیرند ویا عیدکنند.
اما در خصوص عید اضحی یا عیدقربان مسئلهء رؤیت هلال فرق می کند. زیرا همه می دانند که عیدقربان با مسایرت و همرکابی فریضهء حج صورت می گیرد، مقبول ومعقول نیست که حجاج روز عرفه داشته باشند و تعدادی دیگری در جای دیگری روز عرفه نداشته باشند.
رأی اکثریت مجامع فقهی معتبر تا جائیکه شنیده ایم همین است که در عید اضحی با حجاج بیت الله الحرام مسایرت میکنند.گرچند که متاسفانه اغراض واهداف سیاسی در چنین مسائل شرعی بسیارگاه دخالت میکند، مثلاً میتوان حدس زد که کشوری که مناسک حج در آن قرار دارد قبلاً به "اختلافِ مطالع" خوشبین نبود و توقیتِ واحد در روزه وعید را تشویق می کرد و حتی به رأی مفتیی خود مرحوم ابن باز در این مسئله وقعی نمی نهاد،ابن باز نظر به ظاهرگرایی محضی که داشت ومحرومیتی که از فقه داشت اختلاف مطالع در عید فطر را بر عید اضحی هم ساری می دانست.
ولی حکومتِ کشوری که مناسک حج در ان ادا میشود حالا مثل سابق نیست و حالا عمل به اختلاف مطالع را حتی در حج بطور ضمنی تشویق میکند.
در سائر انحاء واکناف جهان اسلام نیز اختلاف و تفرق و خودرا جدا نشان دادن رواج یافته وجزو سیاست های ملی گرایانه شده است. بیم آن می رود که در آینده بطور رسمی اسلام قومی داشته باشیم وهر قوم اسلام مخصوص خود را بیابد والله المستعان.
لهذا مدار اعتبار شرعی در عید همان اعمال حج است وعید مسلمانان هرجا که باشند همان روزی است که حجاج بیت الله الحرام نماز میگذارند ونحر میکنند وبر مسلمانان لازم است برای اتحاد بکوشند و از تفرق واختلاف دوری جویند.
والله تعالی اعلم.